Goede Doelen Facebook Top 250 [Juni 2017]

Iedere keer als ik de nieuwe kwartaalmeting maak, val ik van de ene verbazing in de andere. Zo ook deze keer, bij de 24e meting. 

Grote veranderingen, snelle stijgers, grote groei...eigenlijk mag ik het niet eens meer verbazingwekkend vinden. Facebook is en blijft al jarenlang 'hot' en van een kentering is nog lang geen sprake. 

De feiten van dit kwartaal op een rij:

Samenstelling

Bij de meting van het vorige kwartaal is een nieuwe systematiek geïntroduceerd. Die heeft ook nu gevolgen gehad. Daarnaast zijn er de meer gebruikelijke mutaties:
  • Er is twee organisaties afgevoerd van de waarnemingslijst, Islamic Relief en Ibiss Foundation, omdat zij al meer dan 6 maanden niet gepost hebben op Facebook. Islamic Relief zou anders in de Top 250 gestaan hebben.
  • Er zijn ook twee organisaties gedurende tenminste de laatste 3 maanden niet actief geweest, Emerge Kinderfonds en Worldgranny. Zij krijgen dus bij deze meting geen vermelding, terwijl dat anders voor Emerge Kinderfonds wel het geval zou zijn geweest.
  • Mama Alice is niet langer actief als goed doel in Nederland en is dientengevolge uit de Top 250 verwijderd.
  • Vijf organisaties vallen uit de Top 250 op basis van te lage groei, namelijk de Leprastichting, Voorkom!, het Muziekinstrumenten Fonds, Reddingstation Wijdenes en Biblionef.
Dat alles maakt plaats vrij voor een zevental nieuwe vermeldingen. Dit zijn de Lucille Werner Foundation, Hospitaalbroeders, Diva Dichtbij, Oogfonds, Het Flevo-Landschap, Siriz en Fairwork.

De ondergrens voor opname is gestegen van 1.694 naar 1.775 likes.

Breed groeifront

En dan komen we bij de spectaculaire ontwikkeling:

De kwartaalgroei is met 550.510 likes naar een totaal van ruim 8,4 miljoen op het eerste gezicht niet eens zo bijzonder, zoals blijkt uit onderstaande grafiek:


Maar net onder het oppervlak zien we wel iets bijzonders! Zonder de gekende 'witte raaf' Van Gogh Museum, is de groei met 462.740 likes ongekend. Die zag ik nog nooit eerder.

Daarbij valt vooral op dat de groei, ondanks enkele uitschieters, ook nog eens breder dan normaal over de diverse organisaties verdeeld is.

Snelle groeiers

Interessant is dan ook of er verklaringen zijn te vinden op de lijst van organisaties die zich dit kwartaal snel ontwikkelden:

Daarin vinden we opvallende namen:
  • Mind maakte een geweldige groeispurt door, die bij nadere analyse voortkwam uit het samenvoegen van accounts.
  • KWF Kankerbestrijding zet de bijzonder snelle groei van vorig kwartaal iets verminderd voort.
  • Een eerder ongekende groei zien we ook terug bij de Zonnebloem en het Nationaal Ouderenfonds.
Het groeiaandeel van de top 10 daalt van 71% naar 60%.

Verschuivingen

De Top 250 verandert hierdoor natuurlijk, om te beginnen in de top 10:
  • KWF Kankerbestrijding stijgt van positie 10 naar plaats 7
  • Unicef daalt van 7 naar 8
  • KidsRights daalt van 8 naar 10
Maar ook daarachter zien we verschuivingen:
  • Greenpeace stijgt van 17 naar 15
  • Mind stijgt van 103 naar 19 (!)
  • De Zonnebloem gaat van 26 naar 20
  • Het Nationaal Ouderenfonds gaat van 79 naar 54
Conclusie

De aandacht voor Facebook blijft toenemen. Tekenend voor die groei is misschien wel de waarneming dat nr. 51 op de lijst inmiddels 37.133 likes nodig heeft, waar dat er bij de vorige meting nog maar 31.826 waren. Een groei van 16,7 %...

Maar...bereik is natuurlijk nog maar de eerste stap bij de inzet van sociale media. Uiteindelijk gaat het er om hoe dat bereik zich vertaalt naar de doelstellingen van de organisatie. Blijkbaar hebben  partijen er inmiddels vertrouwen in dat de inzet van Facebook hen daarbij echt helpt.

Des te opmerkelijker is het dat die visie niet nog veel breder gedragen wordt. Want dergelijke groeicijfers zien we zeker niet meer terug bij de nr. 151 op de lijst. Uiteindelijk is de groep echte groeiers toch maar beperkt tot ca. 100 tot 150 organisaties.

Laat dat eens even bezinken. Facebook werd in 2004 opgericht en begon in 2006/07 echt te groeien. Ruim tien jaar na dato weet het overgrote deel van de goede doelen dus nog altijd niet wat ze er mee aanmoeten (!).

Wat zegt dat over het adaptief vermogen van onze sector?  Het is iets om over na te denken deze zomer...

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .



 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen