Goede Doelen Twitter Top 250 [Aug 2016]

Het is komkommertijd! Althans, voor veel fondsenwervende instellingen. 

Niet zozeer omdat de donateurs op vakantie zijn, maar vooral omdat de medewerkers het tijdens de zomermaanden rustig aan doen. Dat blijkt overduidelijk uit de resultaten van de laatste meting. 

Maar daaruit blijkt ook dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn...

Samenstelling en resultaten

In de waarnemingsgroep waren er dit kwartaal geen wijzigingen.

De Top 250 verandert ook nauwelijks van samenstelling. Eén organisatie verdween (Afri-can Foundation, omdat het organisatieaccount omgezet werd naar een privéaccount) en Heifer betrad de Top 250.

Het aantal volgers van de Top 250 is dit kwartaal fors gegroeid. Er kwamen ruim 143.000 volgers bij, wat het totaal aantal op bijna 1,8 miljoen brengt.

Wow, zul je denken...Vorig kwartaal waren bijna 90.000 nieuwe volgers al goed voor een recordgroei. Dan gaat het nu wel echt hard.

Maar helaas. De groei is bepaald niet evenredig verdeeld. Het overgrote deel, 98.925 nieuwe volgers, zijn van één account afkomstig. @vangoghmuseum groeide geweldig hard. De 249 overige goede doelen zagen het aantal volgers echter slechts met 44.838 groeien. En dat is dan juist weer een bijzonder laag aantal.

Inactiviteit

De lage groei ontstaat voor een substantieel deel uit inactiviteit op Twitter. Het aantal tweets daalde het laatste kwartaal van 43.263 naar 36.844, wat een achteruitgang van bijna 15% is. Zelfs in de bovenste helft van de Top 250 zijn er organisaties die in 3 maanden  tijd niet verder kwamen dan 10 tweets. Dat is gemiddeld dus nog niet eens één tweet per week!

Daarbij valt vooral op dat veel organisaties na eind juni plotseling helemaal gestopt zijn met het versturen van tweets. Een fenomeen dat ik vorig jaar ook al constateerde, al was het toen in een beperktere mate.

Daarnaast is er natuurlijk het al eerder geconstateerde fenomeen dat veel kleinere organisaties Twitter niet langer inzetten. Het aantal veranderde niet ten opzichte van de vorige meting, maar dat kwam vooral doordat enkele organisaties die afgelopen jaar helemaal niets verstuurden, nu weer eens één of twee tweets verzonden.

Tot slot, maar dat is een aanname die ik niet hard kan maken, lijkt het er sterk op dat organisaties die in het verleden fors groeiden dat hebben gerealiseerd met advertenties en dat diezelfde organisaties nu hun inzet verlaagd of zelfs gestopt hebben. Of dat een tijdelijk fenomeen is of een permanente keuze moet later dit jaar blijken.

Snelle groeiers

Het Van Gogh Museum groeide bijzonder hard in het achterliggende kwartaal. Zo snel heb ik in Nederland een goede doelenaccount nog nooit zien groeien, maar het Van Gogh Museum heeft dan ook een internationale uitstraling van on-Nederlandse proporties.

Daarachter is de groei, ook van de 'snelle' groeiers echter als bijzonder laag te typeren.


De top van de lijst

Na zo'n spurt is het natuurlijk onvermijdelijk. Het Van Gogh Museum heeft de eerste plaats in de Top 250 overgenomen van World Press Photo, dat naar de tweede positie is gezakt.

De KNRM komt na een jaar terug in de top 10, net boven Bits of Freedom, dat naar positie 11 zakt.

Conclusie

Eén grote uitzondering daargelaten is de inzet van Twitter door goede doelen deze zomer als erg mager te typeren. Het verbaasd me.

In de eerste plaats omdat juist nu, in deze zomerse periode, Twitter veel geraadpleegd werd om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over de vele sportieve evenementen. Mensen hebben er in deze periode ook meer tijd voor om op Twitter te kijken.

Dat verklaart waarschijnlijk ook mijn tweede argument. Het werven van volgers op Twitter door middel van advertenties is de afgelopen maanden behoorlijk goedkoper geworden. Bij sommige van mijn klanten scheelde het wel 30 tot 40% van de gebruikelijke kosten.

De groeispurt van eerder dit jaar is in ieder geval sterk teruggebracht. In het komende kwartaal moet blijken of dat tijdelijk van aard is of niet...

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .



 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
 







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen