Flexibel doneren, wat vind jij?

Enigszins verbaasd.

Dat was mijn eerste reactie toen ik hoorde van een nieuw aanbod van Unicef, een flexibele maanddonatie...

Meestal heb ik vrij snel door of iets gaat werken of niet. Hierover was ik in eerste instantie wat sceptisch, ondanks de ongetwijfeld goede intentie, maar bij nader inzien weet ik eigenlijk niet goed wat ik er van moet vinden...

Het product

Ik kan er natuurlijk van alles over het product zeggen, maar dat hebben ze bij Direct Result al gedaan in dit filmpje:



Goede gedachte?

Mijn allereerste reactie was 'positief verrast'. Er is natuurlijk veel voor te zeggen om mensen de gelegenheid te geven even een maandje over te slaan. Het klinkt erg sympathiek en de geboden keuzevrijheid is erg eigentijds.

Doordenkend weet je als goed doel natuurlijk dat:
  • de drempel om dat SMS'je te versturen hoog is;
  • veel mensen het teveel moeite zullen vinden om te SMS'en voor die paar euro per maand;
  • dan wel het teveel moeite vinden om te gaan zoeken naar het SMS nummer;
  • en de meeste mensen het na twee maanden toch alweer vergeten zijn.
Er is namelijk een gapend gat tussen 'de mogelijkheid hebben'  en 'er gebruik van maken'.

Logistieke ellende

Bijna meteen kwam echter ook de back-office problematiek bij mij op:
  • Hoe maak je de match tussen SMS en een record in je ledendatabase. Een 100% correcte ledenadministratie is al zeldzaam, laat staan het risico van een SMS vanaf een onbekend nummer of een onbekende naam.
  • Ik zag helemaal voor me hoe snel je die SMS'jes moest gaan verwerken voordat je de incasso-opdrachten naar de bank verstuurt. Dat wordt een issue bij grote aantallen.
  • Tussen aanbieden van de incasso's en de bancaire verwerking zit ook nog bijna een week. Dat gaat je dus klachten opleveren van al die mensen die pas enkele dagen voor de incasso een SMS versturen.
En deze lijst heeft nog wel wat meer potentiƫle uitbreidingen. Het gaat echt niet meevallen om hier operationele invulling aan te geven.

Toen was ik niet meer zo overtuigd...

Minder knellend

Toch spreekt het concept me wel aan. Het vult een behoefte in die voor velen herkenbaar is en ook het gevoel 'ergens aan vast te zitten' zeker geheel of ten dele bij mensen kan wegnemen.

Hierdoor wordt een 'vaste donatie' absoluut als minder knellend ervaren. Dat is winst, want ieder goed doel houdt z'n donateurs graag tevreden.

Vraag

Ook ben ik nu wel nieuwsgierig. Is dit nu ook een recht van andere, reeds bestaande donateurs? Zo niet, dan vind ik het plotseling wel weer een probleem worden, want dat is eigenlijk niet uit te leggen.

Maar als het wel zo is dat iedere donateur dit mag doen, dan kan het plotseling voor een geweldige berg werk zorgen, om nog maar niet te spreken van de klachten en het onbegrip bij donateurs waar de afwerking, mogelijkerwijs buiten de schuld van Unicef om, niet naar wens of verwachting verloopt...

En nu weet ik dus eigenlijk niet goed meer wat ik er van moet vinden...

Hebben jullie er een uitgesproken mening over?


Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten