De fondsenwerving crisis: 2007-2012

Twee weken geleden vroeg ik mij af, op basis van de resultaten van 2012 van een groot aantal goede doelen, of de crisis in 2012 nu ook de eigen fondsenwerving van goede doelen bereikt had. 

Mijn voorlopige conclusie, vandaag bevestigd door de Volkskrant, was toen niet al te positief, vandaar dat ik maar eens dieper in de cijfers ben gedoken. 

De vraag die ik mij stelde luidde: 'Is er een waarneembare effect van de economische crisis op de resultaten van de eigen fondsenwerving van goede doelen?'

Welnu, dat effect is er zeker. En erger dan ik zelf in eerste instantie gedacht had...

Meerjarige ontwikkeling 

We kijken natuurlijk op dit moment naar het boekjaar 2012 en vergelijken die met het voorgaande jaar. Van de grote eigen fondsenwervers heeft vrijwel iedereen z'n jaarcijfers inmiddels gepubliceerd.

Maar de crisis begon veel eerder, namelijk met de eerste bankencrisis in 2008. Daarom is het goed om de resultaten van voor de crisis, het boekjaar 2007, eens te vergelijken met die van 2012, 5 jaar later. Zo krijgen we een veel beter beeld van de meerjarige ontwikkeling.

Wat te vergelijken?

Om een goed beeld te krijgen is het van belang om de cijfers zo vergelijkbaar mogelijk te krijgen. Daartoe heb ik het Netto Resultaat Eigen Fondsenwerving van beide boekjaren berekend. Dit zijn de Baten Eigen Fondsenwerving -/- de Kosten Eigen Fondsenwerving.

Inflatiecorrectie

Een euro in 2007 is echter niet zomaar vergelijkbaar met een euro in 2012.

Daarom heb ik het netto resultaat van 2012 vervolgens gecorrigeerd met de inflatiecijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. In onderstaande tabel vind je de jaarlijkse inflatiecijfers en het daaruit af te leiden correctiepercentage van 90,6%.

Voor degenen die niet zo cijfermatig aangelegd zijn: € 1,000  in 2007 = € 0, 906 in 2012.

Goede Doelen

Omdat dit cijferwerk erg arbeidsintensief is, heb ik mij beperkt tot de grootste 30 organisaties voor wat betreft de eigen fondsenwervers van 2007. Hoe staan zij er 5 jaar later voor?

Van deze grootste 30 heeft de Dierenbescherming als enige de cijfers over 2012 nog niet gepubliceerd. De overige 29 waren gezamenlijk goed voor ruim 53% van de eigen fondsenwerving in 2007, me dunkt een voldoende representatieve steekproef.

Het resultaat

In onderstaande tabel* is de ontwikkeling van het voor inflatie gecorrigeerde netto resultaat van de 29 grote goede doelen van 2007 opgenomen. Kijk en huiver...



Samenvatting

Op basis van dit overzicht vat ik de resultaten op de volgende wijze samen:

In 5 jaar tijd zijn weliswaar
  • De Bruto Baten Eigen Fondsenwerving met 10,3 % gestegen;
  • De Kosten Eigen Fondsenwerving met 20,6 % gestegen;
  • De Netto Baten Eigen Fondsenwerving met 8,4 % gestegen. 
Maar...
 
Gecorrigeerd voor inflatie is het netto resultaat in 5 jaar tijd met 1,8% gedaald!
  • 6 van de 29 organisaties laten een positief resultaat zien, 
  • 3 realiseren feitelijk een 0-groei en 
  • 20 organisaties dalen fors.  
Even bij stilstaan...

Van de 29 onderzochte organisaties zijn er dus welgeteld 6 (!) die over een periode van 5 jaar enige groei laten zien!

Conclusie

Natuurlijk is het makkelijk om te oordelen. Ik schreef al eerder dat niet alleen de economische crisis een verklarende factor voor het dalende resultaat is, maar bijvoorbeeld ook de komst van het 'Bel me niet register' deels een verklarende factor zal zijn.

Desalniettemin is het resultaat wel pijnlijk. In 5 jaar tijd dalen de netto inkomsten uit eigen fondsenwerving. Een daling waaraan bijna geen organiatie zich lijkt te kunnen onttrekken.      

In dezelfde periode is het percentage kosten eigen fondsenwerving overigens gegroeid van 15,8% naar 17,2%. Er is dus steeds meer nodig om de opbrengsten acceptabel te houden. Het is een ontwikkeling die niet onbeperkt door kan gaan.

Een jaar geleden kopte de Volkskrant nog dat Goede Doelen immuun zouden zijn voor de crisis, inmiddels zijn ze er van terug gekomen, maar dat is wel erg laat. Hmmm...
 
Op basis van -1,8% over 5 jaar (en zonder KWF Kankerbestrijding een achteruitgang van ruim 10% in dezelfde periode!), is dit echt niet langer volhouden. Het heeft weinig zin om jezelf in slaap te sussen met gedachte dat 'het allemaal wel meevalt'.

Dus fondsenwervers...wat gaan we dit jaar echt anders doen om te voorkomen dat we over een jaar concluderen dat het nog slechter gaat? Want onveranderd beleid is duidelijk niet de oplossing....!


* De jaarcijfers van de Dierenbescherming over 2012 zijn bij verschijning van deze post nog niet gepubliceerd. De cijfers in de tabel dienen met € 1.000 vermenigvuldigd te worden. Bron van de cijfers is het Centraal Bureau Fondsenwerving, aangevuld met de diverse jaarverslagen

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter


6 opmerkingen:

  1. Interessant Walter! Heb je de berekening ook gemaakt exclusief nalatenschappen, zoals 2 weken geleden? Geeft een nog iets scherper beeld vermoed ik. Dank voor het rekenwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Reinier,

      Jawel, en dan ziet het er nog beroerder uit. Maar het levert altijd de discussie op dat sommige organisaties toch (wat) kosten maken voor werving Nalatenschappen en dat je dat dan niet verrekend in de kosten EFW.

      Verwijderen
    2. Yep, maar ik bedoelde eigenlijk om dan alleen naar de bruto inkomsten te kijken excl. nalatenschappen, zoals jij dacht ik 2 weken geleden ook had gedaan in je berekening.

      Verwijderen
  2. Hoeveel nieuwe goede doelen zijn er ontstaan sinds 2008? Ik ben benieuwd hoeveel marktaandeel deze grote goede doelen zijn verloren aan nieuwe kleine stichtingen? Of is de bestedingsruimte van huishoudens en bedrijven ook met 1,8% afgenomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag. Zou ik ook willen weten. Helaas zijn die cijfers onbekend.

      Verwijderen
  3. Correct, maar ik bedoelde eigenlijk om dan alleen naar de bruto inkomsten te kijken excl. nalatenschappen, zoals jij dacht ik 2 weken geleden ook had gedaan in je berekening.

    BeantwoordenVerwijderen