IPM van Goede Doelen

Ieder kwartaal maak ik een overzicht van de Facebook pagina's met de meeste likes. 

Dat doe ik omdat er vanuit de branche veel interesse is, getuige het bezoek, het aantal vragen om updates en de vraag naar 'oude resultaten' om ontwikkelingen te kunnen rapporteren. Voorlopig blijf ik dat ook nog wel even doen. 

Eigenlijk is het natuurlijk een erg beperkte kijk op het gebruik van Facebook. Daarover schreef ik al eerder in Zin en onzin van likes bij goede doelen

Dus wilde ik wel eens weten welke pagina's van Goede Doelen nu echt de moeite van het volgen waard zijn...

IPM

Een manier om dat te bepalen - zeker niet de beste manier, laat ik dat voorop stellen - is om te kijken naar de IPM-score van een pagina. Die score geeft een aardige indicatie van engagement. IPM staat voor het aantal interacties (likes en comments) per 1.000 mensen die je pagina geliked hebben ('fans'). Let op, het kijkt alleen naar je posts van de laatste 30 dagen.

Hiernaast zie de berekening van de pagina van KWF Kankerbestrijding. Hiervoor heb ik een tool van Conversocial gebruikt, die je hier kan vinden.

Er zijn overigens nog varianten op een IPM score, zoals de IPM+ score, maar bedenk dat een lage IPM door toevoeging van het aantal 'shares' echt geen hoge IPM+ oplevert! IPM+ kan je hier vinden.

Realiseer je vooral dat engagement (betrokkenheid) wel een voorwaarde voor conversie is, maar op zich nog niets zegt over het resultaat van conversie. Relateer een score als deze dus altijd aan de doelstelling van de Facebook pagina in je totale online strategie!

IPM bij goede doelen

Toch is het interessant om naar de IPM-score van een Facebook pagina van goede doelen te kijken, al is het alleen maar om een indruk te krijgen van wat wel en niet werkt.

Ik heb dus de IPM score van alle pagina's met meer dan 2.500 likes uit de Facebook Top 250 van Juni berekend.
  • De ondergrens van 2.500 likes is arbitrair, maar met een pagina die kleiner is ga je echt weinig bereiken.
  • Om mij onbekende reden kon ik 2 pagina's niet berekenen. Dierenasiel Amsterdam en MoedNL  ontbreken daardoor.
  • De meetdatum was 3 juni en beslaat dus de 30 dagen daaraan voorafgaand.



Natuurmonumenten

Fier bovenaan staat Natuurmonumenten met een prachtige score van 117. De grote vraag is natuurlijk...wat is hun recept? Ik zie daarbij 3 relevante factoren...
  • Relatief erg weinig posts.
  • Vrijwel uitsluitend afbeeldingen.
  • Hoge interactie per post.
Opvallend is verder dat bijna geen enkele post een link bevat. Waarmee in ieder geval volstrekt onduidelijk blijft wat het doel van de pagina is. Vooralsnog is die beperkt tot groei van de pagina lijkt me. Wanneer conversiedoelen toegevoegd worden zien we bijna altijd dat de IPM daalt.

Hoe groter, hoe lager?

Misschien wel de meest opvallende waarneming is de constatering dat de top 10 pagina's van de Facebook Top 250 op nummer 9 na allemaal in de onderste helft van deze lijst staan. Wat bij mij dan toch de vraag oproept of er mogelijk een verband bestaat tussen omvang en engagement... 

Dat laatste ga ik in ieder geval nog onderzoeken. Tenzij er iemand is die mij een logische verklaring kan verschaffen. Ik hou me aanbevolen!


Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

2 opmerkingen:

  1. Hierbij dan wat meer inzicht in de strategie achter de Natuurmonumenten pagina :-)

    Onze focus op Facebook zit hem in eerste instantie op een grotere naamsbekendheid voor Natuurmonumenten (met name dmv het grote virale bereik van posts). Door te sturen op een hoge interactie is het maandelijkse bereik van de pagina daardoor super hoog (700.000 Total Reach (excl. advertising) op een pagina van 26.000 fans). Daarnaast is het sturen op interactie noodzakelijk vanwege de Facebook EdgeRank. Het organisch bereik van de pagina ligt tussen de 60 a 70%, terwijl de dit bij de meeste pagina’s al tot zo’n 25% gedaald is.

    Daarnaast sturen we op het versterken van de merkassociatie: mooie natuur = Natuurmonumenten en door de positieve posts indirect ook de ledenbinding. Directe fondsenwerving is dus inderdaad geen doel van de pagina, maar dat pakken we ‘zijlings’ op via Facebook Advertising en de meer traditionale fondsenwervende kanalen. Oja en de reden dat we niet zoveel berichten per maand plaatsen (max. zo’n 15 per maand), is dat we onze fans niet willen spammen. Persoonlijk vind ik om-de-dag een berichtje van Natuurmonumenten meer dan voldoende.

    Om op je vraag in te gaan over het verband tussen omvang en engagement. Het klopt inderdaad, hoe kleiner je pagina is, hoe makkelijker het is om een hoge IPM score te halen. Een pagina met 10 fans krijgt immers makkelijker 10 likes op een bericht, dan dat een pagina met 100.000 fans ook 100.000 likes op een bericht krijgt. Daarom is het IPM cijfers eigenlijk alleen valide vanaf 10.000 fans. Dus hoe groter je pagina is, hoe lastiger het is om een hoge IPM score te houden.

    Met vriendelijke groet,

    Jeffrey van Heck
    Online Adviseur bij Natuurmonumenten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Top Jeffrey! Bedankt voor dit 'kijkje in de keuken'. Duidelijk en volstrekt logisch verhaal. En natuurlijk gefeliciteerd met de mooie score!

      Walter

      Verwijderen