Nederlandse Goede Doelen op Pinterest

Ruim een jaar geleden brak Pinterest door als 'nieuw' sociaal netwerk, ook in Nederland. Inmiddels behoort het hier tot de gevestigde orde van de sociale netwerken. Dus is het interessant om eens te bekijken of en hoe Nederlandse Goede Doelen gebruik maken van Pinterest.

Fundraiser Online heeft dat op de inmiddels bekende wijze gedaan. Dit is wat de 100 grootste goede doelen in Nederland met Pinterest doen.

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de communicatieportefeuille van goede doelen in Nederland. Vrijwel ieder goed doel is aanwezig op één of meerdere sociale media, waarbij Facebook en Twitter wel de belangrijkste lijken te zijn.

Maar de wereld van de sociale media is veel groter dan die twee. You Tube (4), LinkedIn (7), Tumblr (25), Pinterest (28), Hyves (40), Instagram (44), ze behoren allemaal tot de Top 50 van meest bezochte websites in Nederland. (bron: Alexa)

Goede Doelen en Pinterest     

'Visual storytelling' wordt steeds belangrijker bij de inzet van sociale media. Dat geldt ook voor goede doelen. Pinterest leent zich daar uitstekend voor. Combineer dit gegeven met het publiek dat actief is op Pinterest - vooral hoger opgeleide vrouwen tussen de 25 en 40 jaar zonder kinderen zijn zwaar oververtegenwoordigd - en je mag verwachten dat een groot deel van de Nederlandse Goede Doelen een actieve aanwezigheid heeft op Pinterest.

Niets is echter minder waar! Voor wat betreft de goede doelen is Pinterest het best te omschrijven als een 'ghosttown'. Kort samengevat: enkele uitzonderingen daargelaten zijn de 100 grootste Nederlandse goede doelen inactief of überhaupt niet aanwezig op Pinterest.

Cijfers   

Laat ik het eerst maar eens onderbouwen met wat cijfers om duidelijk te maken wat ik aantrof:
  • Het merendeel van de 100 grootste goede doelen (59) heeft niet eens een account op Pinterest. Da's nooit verstandig, je doet er beter aan om tenminste je naam te beschermen en het account vast te leggen.
  • Omdat sommige organisaties gelukkig zo verstandig zijn geweest dat wel te doen, zijn er dus ook inactieve accounts. Dit zijn de accounts zonder pins, in totaal ongeveer een derde van de bestaande accounts.
  • En dan is er nog een groot verschil in activiteit binnen de actieve accounts. Slechts een beperkt aantal van de goede doelen lijkt Pinterest met enige regelmaat in te zetten. Er zijn er namelijk heel wat die ooit wel wat pins op het account weggezet hebben, maar er daarna nooit meer iets mee gedaan hebben.
Zo blijven er uiteindelijk maar weinig organisaties over waarvan je de aanwezigheid op Pinterest tot 'serieus' kan bestempelen.

Actieve organisaties

In onderstaand overzicht tref je de cijfers de organisaties uit de Top 100 die Pinterest wel inzetten. Dat zijn er zoals ik schreef niet zo veel, dus beperk ik mij tot de 15 grootsten.



In de eerste plaats is natuurlijk  het zeer lage aantal volgers opvallend. Zeker als dat afgezet wordt tegen het aantal pins. Verder valt meteen op dat de pins van de organisaties, met uitzondering van Stichting AAP en Natuurmonumenten, eigenlijk nauwelijks geliked worden. Dat zegt natuurlijk ook iets over de aantrekkelijkheid van hetgeen er gepind wordt.

Waarom zijn goede doelen nauwelijks op Pinterest?

De grote vraag is natuurlijk hoe het kan dat zo veel goede doelen Pinterest links laten liggen. Waarom maken ze geen gebruik van dit sociale netwerk om hun bereik te vergroten, met nieuwe relaties in aanraking te komen en additionele traffic naar hun website te genereren?
 
Er zijn veel verklaringen denkbaar, maar dit lijken mij wel de belangrijkste oorzaken:
  1. 'Visual storytelling' staat bij veel organisaties nog in de kinderschoenen.
  2. Veel organisaties doen Facebook en Twitter er een beetje bij, zonder structureel beleid. Achter de inzet van sociale media zit zelden een doordachte strategie.
  3. Ondanks het overweldigende bewijs van het tegendeel geloven veel directies en managers van organisaties nog altijd niet in de toegevoegde waarde en meeropbrengsten van sociale media in de online media mix. De scepsis is groot, zeker voor wat betreft de inzet van door hen als 'kleiner' en 'onbekender' gepercipieerde sociale media.
  4. De hoeveelheid FTE die ingezet wordt voor sociale media is bij veel organisaties (te) beperkt, hetgeen de operationele gebruikers tot harde keuzes dwingt. Je kan in beperkte tijd namelijk niet alles goed doen.
  5. De online kennis is vaak ook beperkt. Het zijn vooral (communicatie)medewerkers die met de vormgeving van content bezig zijn en daarbij nauwelijks aandacht hebben voor cruciale vraagstukken als distributie-optimalisatie, optimalisatie van vindbaarheid en het genereren van relevante traffic naar de website. 
Conclusie

Nederlandse goede doelen hebben, met uitzondering van enkele witte raven, Pinterest nog niet ontdekt. Een gemiste kans, omdat er een belangrijke doelgroep wel aanwezig en actief is.

Ik blijf het volgen en pin zelf ondertussen rustig verder...



P.S. Natuurlijk weet ik dat er buiten de 100 grootsten nog wel een beperkt aantal goede doelen is dat Pinterest iets beter aanpakt, maar ook dat zijn echt uitzonderingen.    

P.P.S. Dit is alweer de 300e post op Fundraiser Online. Mag ik alle lezers hartelijk danken! Jullie bezoek zorgt ervoor dat ik kan blijven schrijven.
 


Fundraiser Online op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je 300e Fundraiser Online Walter! Ga zo door! Groiet Jan Krol

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Walter,

    De 'leuks' die je in je tabel hebt opgenomen zijn de pins die de organisaties zelf als 'leuk' hebben aangemerkt. Niet het aantal pins van hen dat anderen leuk vinden...

    BeantwoordenVerwijderen