Fundraising Event: De Wintertijd Challenge

Sinds enkele jaren hebben de fondsenwervende evenementen in Nederland een grote vlucht genomen. Dat is niet voor niets, de opbrengsten bereiken astronomische hoogten, getuige bijvoorbeeld het resultaat van Alpe d'Huzes 2012. 

Fondsenwervers bij goede doelen kijken dan ook verlekkerd naar deze successen en denken...'Dat willen wij ook'! Maar een groot evenement opzetten valt niet mee, vooral als klein merk met een beperkt budget. 

Toch lukt het sommigen wel! Wintertijd Challenge van Spieren voor Spieren is daar een mooi voorbeeld van. Leerzaam voor velen, dus op naar Blaricum voor een gesprek met organisator Jasper Hunting...

Niet iedereen kent Spieren voor Spieren, kan je er kort iets over vertellen?

Spieren voor spieren is in 1998 opgericht door voetbalcoach Jan Reker, ondersteund door het Nederlands Elftal. Talloze gezonde sporters zetten zich via Spieren voor Spieren in voor kinderen met een spierziekte. 'Gezonde spieren voor zieke spieren' dus. Dit jaar bestaan we 15 jaar.

Spieren voor Spieren is geen groot goed doel. We hadden in 2012 ongeveer 1,9 miljoen euro aan inkomsten. De opbrengsten zijn vooral bestemd voor wetenschappelijk onderzoek naar 600 spierziekten die bij kinderen voorkomen en de komst van een expertise-centrum. Een klein deel gaat naar leuke activiteiten voor kinderen met een spierziekte.

Bij Spieren voor Spieren werken overigens 5 mensen.

Hoe ziet jullie fondsenwerving er in grote lijnen uit?

De grootste bron van inkomsten is ons jaarlijkse gala. Dat levert ongeveer € 600.000,- op, dit jaar zelfs €800.000,-. Daarnaast hebben we de Spieren voor Spieren Run in Hilversum en zijn er veel mensen, zo'n 300 per jaar,  die zelf een actie voor ons opzetten. Ook hebben we diverse sponsors uit het bedrijfsleven die ons structureel ondersteunen. En tegenwoordig de Wintertijd Challenge!

We zijn in die zin atypisch, dat we geen structurele donateurs werven. In 2001 zijn we er even mee begonnen, maar het paste niet bij onze genen. Bij ons draait echt alles om sportevenementen.

De Wintertijd Challenge. Hoe is die tot stand gekomen?


We waren in 2010 op zoek naar een concept voor een sportief fondsenwervend evenement. Uitgangspunt was dat het onderscheidend, mediageniek en structureel van aard moest zijn. Toen kwam iemand met het idee om 'de wintertijd' te claimen.

Conceptueel klopt het mooi. Ons doel is om 'tijd te winnen voor kinderen met een spierziekte'. Bij de ingang van de wintertijd in oktober wordt de tijd een uur terug gezet, dus krijgen we zomaar een uur extra. De gedachte was om dat extra uur - midden in de nacht- in te zetten voor kinderen. Het idee was vernieuwend en sloot naadloos aan bij de organisatie.

Omdat onze middelen beperkt zijn is besloten om eerst een pilot te draaien. We hadden een jaar voorbereiding nodig, het was nog zoeken naar de juiste formule.

Het begon in 2011 in Eindhoven? 

Ja, inderdaad. Mensen konden zich voor € 15,- inschrijven voor een sportieve actie, waarbij ze konden kiezen uit hardlopen, zwemmen en schaatsen. Daarnaast moedigden we aan dat ze een eigen sponsoractie opzetten. Zo'n 30 tot 40% van de deelnemers heeft dat die eerste keer gedaan.

Die actie leverde uiteindelijk € 71.000,- op. Overigens ontstond er ook nog een spontane actie in Naarden. Het gaf ons het idee dat we op de goede weg waren.

Wat veranderde er in 2012?

Eindhoven bleef het hoofdevenement, maar een belangrijke uitbreiding was een toolbox voor lokale organisatoren. Daardoor werden er overal in het land nieuwe challenges georganiseerd, in totaal 22 stuks in 17 sporten.

Belangrijk waren ook de veranderde sponsorpagina's. In plaats van mensen aan te moedigen een sponsoractie te beginnen, kregen ze bij aanmelding al automatisch hun eigen actiepagina. Het  verschil met het jaar ervoor was heel groot, nu deed 70% van de deelnemers hier aan mee.

In 2012 is de opbrengst uiteindelijk verdubbeld naar € 141.000,-. Voor een stichting van onze omvang natuurlijk een prachtig resultaat!

En nu staat 2013 voor de deur. Wat wordt er dit jaar toegevoegd?

Het belangrijkste is de constatering dat het enthousiasme groeit. Dit jaar hebben we de doelstellingen opgeschroefd en gaan we voor 100 challenges en een verwachte opbrengst van meer dan €250.000,-.

Er is met Health City nu een hoofdsponsor toegetreden. Alleen al daardoor kunnen we het aantal challenges flink uitbreiden. De challenges komen nu ook veel centraler te staan, bijvoorbeeld op de website. We hebben tussen het actietotaal en de individuele actiepagina's een laag toegevoegd, waardoor we nu de opbrengst van verschillende challenges met elkaar kunnen vergelijken.

Sommige ketens, die op meerdere plekken challenges organiseren, houden nu ook interne wedstrijden met eigen prijzen. We helpen daar aan mee door onze ambassadeurs te vragen om zelf bij die winnaars langs te gaan om een cheque in ontvangst te nemen.

Om dit verder te faciliteren hebben we per challenge ook eigen widgets toegevoegd, die bijvoorbeeld op de website van een sportschool of sportclub geplaatst kunnen worden. Mobillion, dat ons al jaren bijstaat met de ontwikkeling van de sponsorpagina's, heeft ook dit voor ons ontwikkeld.

Door de toevoeging van een wedstrijdelement tussen verschillende locaties ontstaat een geheel nieuwe dynamiek, die hopelijk nog meer opbrengt. 

Bij evenementen gaan er vaak veel kosten gepaard met werving van deelnemers en vervaardiging van ondersteunend materiaal. Hoe doen jullie dat?

We proberen dat zo beperkt mogelijk te houden. Per challenge is er een banier beschikbaar, een vlag en enkele T-shirts. Verder krijgt iedere deelnemer een bandje. Maar posters en flyers maken we niet, dat moet de challenge-organisator zelf doen. We stellen hen slechts een template ter beschikking.

De informatievoorziening naar de deelnemers gaat via e-mail. We hebben een algemene nieuwsbrief en we sturen achteraf een bedankje.

We organiseren 3 informatiebijeenkomsten. De eerste twee, in maart en juni, zijn bedoeld voor de organisatie van een challenge, bij de derde bijeenkomst na de zomer richten we ons vooral op de werving van deelnemers door de diverse organisatoren.

Ter promotie van de Wintertijd Challenge hebben we verder deze You Tube film gemaakt:



Welke tips kan je meegeven aan goede doelen die ook een eigen fondsenwervend evenement willen opzetten?

De kracht van een succesvol evenement zit in de herhaalbaarheid. Het stelt je in staat te blijven leren. Denk niet dat het de eerste keer meteen een kapitaal oplevert. Gun jezelf de tijd om het op te bouwen.

Zoek ook een concept dat echt bij je organisatie past, nu en in de toekomst. Anders komt de houdbaarheid van het evenement in gevaar. 

En tot slot, investeer in goede partners. Aan de voorkant zijn dat de ambassadeurs en grote sponsoren, aan de achterkant een efficiƫnte techniek. Zij maken echt het verschil.

Fundraiser Online wenst alle deelnemers en Spieren voor Spieren veel succes en een prachtig resultaat!

Fundraiser Online op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten