De illusie van de duizendpoot

Ken je die duizendpoot? 

Mensen die creatief zijn, de onderzoekscapaciteiten van een journalist combineren met het vermogen om bevindingen op een goede wijze onder woorden te brengen, goed kunnen fotograferen? 

En dan ook nog vaardige DTP'ers zijn, HTML beheersen, specialist zijn in alle soorten sociale media, programma's als Google Analytics onder de knie hebben, veel kennis hebben van zoekmachine optimalisatie? 

En dat alles natuurlijk ook nog perfect plannen en keer op keer foutloos executeren? 

Ik ken ze niet! Maar dat is ook niet zo vreemd...

De afgelopen maanden word ik keer op keer geconfronteerd met goede doelen die online actief willen zijn, maar eigenlijk geen idee hebben wat dat nu in de dagelijkse praktijk betekent.

Het is hen ook nauwelijks kwalijk te nemen. De meeste managers en directieleden van goede doelen hebben geen enkele opleiding op dit gebied en hebben er in hun werkzame leven nooit enige ervaring mee opgedaan. Ze voelen het belang wel aan, je moet immers ook wel een social-outcast zijn om nog steeds het belang te ontkennen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze daarmee ook over de (basis) kennis beschikken die noodzakelijk is om de juiste beslissingen te nemen.

Waar gaat het dan mis? Meestal beschouwen ze 'online' als iets dat 'bijzonder, anders of nieuw' is. Iets dat daarom fundamenteel anders is dan al het voorgaande.

Dat is een grote misvatting. Er is bijzonder weinig verschil met hetgeen de organisaties in het verleden ook al gedaan hebben.

Toen en nu

In bijgaand schema is 'de ontwikkeling van een mailing' afgezet tegen 'de ontwikkeling van content'.

Valt je iets op?

Inderdaad, het is exact hetzelfde!

En dan nu de belangrijkste vraag...werden de taken in de ontwikkeling van een mailing allemaal door één en dezelfde persoon uitgevoerd?

(Als het antwoord daarop 'Ja' is....had je het toen ook al niet begrepen, en kan je nu beter stoppen met verder lezen en een andere baan zoeken!)

In online content productie is het precies hetzelfde. Iedere individuele stap in het proces vraagt om andere kennis, capaciteiten en vaardigheden. Sommige zijn combineerbaar, maar de meeste niet. Om het goed te doen heb je daarom andere mensen nodig. Tenzij je 'het schaap met de vijf poten' gevonden hebt, ook wel bekend als 'de duizendpoot'.

Maar dat is bij de meeste goede doelen absoluut niet het geval!

Inzoomen

Om te begrijpen dat er eigenlijk niets verandert loont het de moeite om eens goed naar de stappen in het proces te kijken:

  • Creatie
    • In de opstart draait alles om 'het concept'. Hoe breng ik mijn boodschap op creatieve wijze naar een groot publiek? Deze creatieve fase is in principe onafhankelijk van een kanaal, maar het is wel handig als de creatief in kwestie in staat is de kracht van een specifiek distributiekanaal te gebruiken om de boodschap nog beter over te brengen. 
  • Vormgeving
    • Vervolgens draait het om de verpakking van het concept.  Kies je daarbij voor een tekst, een plaatje, een film... dan moet je wel kunnen schrijven, fotograferen of filmen.  
  • Productie
    • Hoe mooi ook, het te distribueren product moet technisch wel aan alle specificaties voldoen. Waar vroeger een mailing door de brievenbus moest passen, de envelop het venster op de juiste plek moest hebben en over een voor de post leesbaar adres moest beschikken, zo heeft online content ook z'n eigen specificaties. 
  • Distributie
    • Het is leuk om content te hebben, maar uiteindelijk wil je met die content zoveel mogelijk (relevante) mensen bereiken. Waar je bij een mailing geïnteresseerd was in het aantal huishoudens dat de boodschap ontving en consumeerde, zo streef je online hetzelfde na. Ook daar is distributie een vak apart, gericht op het overbrengen van je boodschap aan je doelgroep.
  • Rapportage
    • Niemand produceert content omdat 'het zo leuk is'. Het gaat om de conversie. Wat levert het grootste bereik op, hoeveel mensen consumeren de boodschap en hoeveel mensen gaan over tot de gewenste handeling...je moet het wel meten om te kunnen evalueren. 
  • Evaluatie
    • En als je dan zover bent dat het geheel afgerond is, moet je ook nog de juiste conclusies uit al die rapportages kunnen trekken om het de volgende keer nog beter te doen...
 Consequentie

'Als het allemaal niet zo anders is, kan je het proces dan met dezelfde mensen invullen?' is een vraag die ik regelmatig hoor.

Om het makkelijk te maken geef ik je meteen mijn antwoord: 'ja' en 'nee'!

Flauw hè? Maar het is echt zo. Dezelfde mensen zouden het moeten kunnen leren, maar in veel gevallen is 'kunnen' iets heel anders dan 'willen'. Het vergt andere vaardigheden, en vraagt dus om bijscholing en omscholing. Die inspanning moet je wel willen leveren.

Voor managers vergt het ook anders denken.
  • Hoe verdeel ik taken?
  • Wat moeten mijn individuele medewerkers kunnen?
  • Hoe verdeel ik het werk?
  • Op welke output stuur ik?
  • Welk budget moet ik alloceren voor de verschillende onderdelen?
Maar het begint allemaal met je te realiseren dat content productie een seriële activiteit is, die continu door verschillende mensen met verschillende capaciteiten en vaardigheden uitgevoerd dient te worden. Als je ze niet hebt zul je ze moeten inhuren, maar heb nooit de illusie dat je het aan één persoon over kan laten... 

De duizendpoot is een dier...helaas geen mens!


Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Ik wil heel graag 30 likes hebben, zodat ik meer aandacht kan besteden aan de statistieken! Daarom zou ik je hulp echt erg op prijs stellen! 



Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten